tiistai 7. toukokuuta 2013

Ruokavalion muutos vaikuttaa paljon!


Oon joutunut luopumaan kaikesta hyvästä jota rakastan.
Kyse ei ole mistään laihdutus dietistä, vaan vatsasta.
Ajattelin valaista ihmisiä, mutta jos ihnottaa kuulla miksi mulla on ollut vatsa tammikuusta asti sekaisin nii älä lue. Kävin tammikuussa lääkärissä vatsan takia, ja yritettiin labrakokeilla poistaa vaihtoehtoja. Vastaus oli: en ole keliaakikko, laktoosi-intolerikko, minulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa ja en ole raskaana.
Mutta vatsa jatkoi sekoiluaan.
Huhtikuussa työterveyslääkäri diagnosoi minulle viimein että kärsin Ärtyvän suolen oireyhtymästä.
Toisinsanoen meinaa sitä että jos haluan vatsan toimivan normaalisti, minun piti luopua kaikesta hyvästä jota rakastin, pahin oli kahvi.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on todella yleinen suomalaisilla. Mun vatsa ei ainakaan siedä nyt viljaa vehnää, laktoosii, kahvia, salmiakkia, lakritsia, makeutusaineita ja montaa muuta juttua.

Kahvin lopettaminen oli kauheinta. Rakastan kahvia! Mutta hyvin olen kestänyt nyt 3 vko ilman, en vain ikinä olisi uskonut sitä hedarin määrää mikä kahvinpuutteesta johtui, mutta nyt sekin on laantunut.
Pitää todella miettiä mitä syö, lounas ja päivällinen on ihan iisejä vielä keksiä, mutta aamu/väli/iltapala tuottaa aina pään vaivaa, mutta eiköhän tähän opi. Ehkä siinä sivussa saattaisinkin syödä melko terveellisesti :D

Muillakin yllättäviä elämänmuutoksia?
-en varmana oo tän asian kaa yksin, or i hope so!

terv. Anna

2 kommenttia:

  1. paljon hedelmiä, marjoja ja vihanneksia, namnam! varsinki nyt kesäl helppoo:) esim laktoositon jogurtti ja hedelmii aamu/väli/iltapalaks:)

    VastaaPoista
  2. True that! Ainut vaa että niitäkään en kaikkii saa syödä :D
    mua iha naurattaa tää tilanne jo
    mut kiitti vinkistä! : )

    VastaaPoista

Kommentit: