tiistai 9. heinäkuuta 2013

Saimaan saaressa..

Juhannuksen jälkeen olimme hetken stadissa ja sen jälkeen koitti matka meidän mökille. Oltiin kolmisteen minä, iskä ja Sepi.
Hih, olin aina pienestä tytöstä saakka haaveillut että saan jonkun poikaystäväni viedä joku päivä meidän mökille, viimein se onnistui kun viime kesänä ei.
Sepillä oli tuolloin siis sopivasti intistä 10 pv lomia. Odoteltiin Anttolassa kun iskä vei tavarat saareen ja näytin hieman Anttolan nähtävyyksiä. Nähtiin K-kauppa ja iso Sale, sen lisäksi istuttiin puistossa, johon kasattiin esiintymislavalle näytöstä varten kajareita ja mikkejä.
Päästiin lopulta saareen. Se ei ole mikään lukaali. Se koostuu alamökistä ja ylämökistä + huussi ja pieni puuliiteri. Sähkö tulee aurinkopaneelista, jolla saatiin aina välillä ladattua Sepin tabiä, niin pystyttiin pelailla.

Alamökki on niin sanottu rantasauna. Toisellapuolella on saunatilat ja toisella yksihuone nukkumista varten, voin sanoa että saunan lämmityksen jälkeen oli pikkasen kuuma nukkua yöllä. Kiuas kun kestää lämpimänä aamuun asti ja siitä saa yhtä hyvät löytyt seuraavana aamuna kuin illalla on saanut!
Ylämökki taas on hieman erilainen. Siinä on myös sauna yhteydessä, mutta sitä käytetään nykyään tavansäilöntä tilana, ajateltiin Sepinkaa että siitä saisi hyvän lisä huoneen tai sen voisi yhdistää sisä kautta toiseen osaan mökkiä. Ylhäällä on keittiö, tupa jota kiertää seiniä myöten pitkä sohva, eli istuma/nukkumatilaa riittää ja erillinen nukkumanurkkaus.
Ekana päivänä ehdimme syödä ja oleilla, samalla näytin Sepille myös saarta, mutta samalla kävi pieni vahinko. Olimme rantakalliolla ja Sepi otti kuvaa puhelimellani, no Lumia pääsi uiskentelemaan järveen, joten nyt käytän hyvin antiikkista Nokiaa, tässä odotellaan että saisi jonkun älyllisenpuhelimen.

Lähdimme seuraavana päivänä tekemään retkeä Puumalaan. Pysähdyimme eräällä pysähdyspaikalla. (Olimme autolla, ei meidän moottorivene jaksa noin pitkiä matkoja) Ja kävimme myös näköaloja katsomassa.

Puumalassa paahduimme +33 asteessa. Ilma ei liikkunut minnekkään. Kävimme ostamassa jäätelöt ja turistelimme jonkin aikaa. Oli pakkopäästä näköalatorniin joka on siis myös hissi Puumalan sillalle. Iloksemme hikoilevien ihmisten lisäksi Puumalassa tuona päivänä oli oikeasti jopa mielenkiintoista nähtävää. Puita vedettiin noin 500m pitkänä lauttana sillan ali. Oli hauska nähdä kuinka virta meinasi aina viedä sitä vääriin suuntiin ja veneet suoristivat lauttaa. Vesi pulloja ostin kolme tuona päivänä Puumalassa.

Paluumatkalla kiertelimme vielä Puumalan "rikkaiden" alueella. Toisinsanoen kävimme katsomassa öky taloja/mökkejä joita oli rakentumassa ja ihmettelemässä tonttien hintoja.

Lumia lopulta siis ei pitkän kuivausoperaation jälkeen enää suostunut yhteistyöhön vaikka aukku ei ollut kuitenkaa tippunut veteen. Harmi :/

Loppuilta meni hyvien ruokien tekemisessä ja syödessä. Hyvät pihvit oli ja hyvät potut.

Sepistä tuli perhoskuiskaaja tuola saaressa. Toinen kiipeili hänen vatsaa pitkin ja suuntasi napaan päin.
Nuo oli aivan ihme kesyjä!

Illalla käytiin vielä saunomassa ja Puumalan reissun jälkeen kävin pulahtamassa järvessä ja viemässä talviturkin, niin kuuma ei ole mulla ollut tänä kesänä kuin tuolloin!

Paarmoja pelkäilin

Mustikoita odottelin

Moottoriveneilystä nautin

Ja mikkelin keskustassa ja kirjastossa käytiin

Sen pituinen se mökkireissu.